torsdag 24 mars 2011

Hojen

Info om min Husaberg FE570 -11 som jag ska tävla med.
Det är mycket mer jobb än man tror att bygga en rallyhoj :-)
Mycket av det man gör syns inte, en del av det jag har gjort är följande.

Bakramen är omgjord till tank, totalt 12 liter bränsle. Lite i minsta laget, men jag hoppas det ska räcka. Vi har som längst 16 mil mellan tankställena.
Navigationstorn och kåpa från Raid Design med ICO-trip, F2R-roadbook och en Garmin 60 CX-gps.
Hasplåt från Force Accessories med 3 liter vatten och verktygsfack.
Diverse grejer från power parts-katalogen: avvibrerade styröverfall, kopplingscylinder-skydd, hajfena som skydd för bakskivan, kylfläkt, kylarskydd och svart plast med bluechrome-dekaler.
Sadel omklädd med svart mocca för bättre grepp o komfort.
Skumgummihandtag för att undvika vibrationsskador.
Hårdare fjädring för att kompensera för den högre vikten.
Satt loctite på massor av skruvar o muttrar.
Spediella öken däck med gummi-korvar i, för att undvika punktering.
Givetvis också ny kedja o drev, nya bromsklossar fram o bak, ny motorolja o filter.
Sen har jag med mig olja o filter för att bytanågra gånger på kvällarna under rallyt. Luftfilter byts varje kväll.
Kraftigare batteri är också monterat, man vill inte bli utan ström i öknen, speciellt som Husaberg inte är utrustade med kick :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar