lördag 26 mars 2011

Mek-dag

Denna vackra syn mötte oss idag när vi klev ut genom hotellentrén, 14 rallyhojar snyggt uppradade ;-)

Idag var det dags för alla att fixa till de där sakerna som man inte hunnit med sista halvåret :-)
Jo så är det faktiskt, jag tror alla hade nånting kvar att göra trots att vi anmälde oss till tävlingen för länge sen. Det byttes handtag o sadlar, skruvades fast reservdelar o kopplades el på hojarna, o sist men inte minst dekaltrimmades med våra sponsorers loggor.

Själv fick jag som sagt skruva fast styret ordentligt, o sen har jag tillverkat ett par startkablar, vilket kan vara bra att ha eftersom Husaberg inte längre har kick på sina motorer.

Har också satt fast en liten rulle silvertejp på navigationstornet, bra för att laga t.ex. spruckna kåpor.
Som man brukar säga: Går det inte laga med silvertejp, då är det sönder på riktigt !

Vi var ute på en kort provtur o letade upp en mack o tankade fullt.
Upptäckte efter en stund att baktanken läcktee runt ett skruvhål. Bort med skruven o tryckte dit lite silikon så nu är det tätt.
Resten av dagen har spenderats med att gå o kolla på de andras hojar o titta på olika lösningar, alla har sina egna ideér om hur saker o ting ska lösas.

En hoj hade motorproblem när den startades, lät inte alls bra. Efter några timmars mekande konstaterades att frihjulet till startmotorn var problemet. När det plockades bort blev hojen tyst igen. Tyvärr innebär det att den hojen måste kickas igång resten av tävlingen :-(

Under eftermiddagen har vi också haft en "gps-skola" dvs. kollat så att alla har rätt inställningar o rutter inlagda i sina gps:er. Så här ska det se ut om allt är rätt.
Riktning: visar vilken kurs du håller.
Nästa: visar vilken waypoint du är på väg mot.
Distans: visar hur långt det är till nästa waypoint.
Röda pilen: pekar hela tiden mot nästa waypoint.


Imorgon är det dags för "scrutinering" eller incheckning/besiktning.
Hojarna ska besiktigas, säkerhetsutrustning kollas o en massa dokument fyllas i. Börjar kl. 12.00, gäller att vara tidigt på plast för att slippa köa allt för många timmar.
Sen ska allt lastas på lastbilen igen, innan den får köra på färjan. Bilen ska helst på båten så tidigt som möjligt, så att den kommer snabbt av båten när vi kommer iland i Nador i Marocko på måndag morgon o rallyt börjar på riktigt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar